Tuesday, December 28, 2010

hati kecilKu....berbisik senDirian


Rahmah, sakinah..mawardah…ini yg kudambakan…

Semenjak aku jadi wife orang..aku rasa sunyi..yerla duniaku dalam umah ajer…bila suami ku kuor bkerja…dalam keboringan ini..aku merasakan aku mau ada”blogku” sendiri…untuk aku mluahkan rasa hati ini…der juga tmpat aku mluahkan per yg terpndam….hilang jugak boring…hati pun ceria jer…yer la…cam der kawan2 yg mndengar luahan hati aku ini…

Hari ini aku rasa sebak…entah mgapa hati aku ini cepat benor menangis…cam2 aku fikir…bercelaru ajer smenjak dua ini. aku dah rasa bahan tekanan saat bgelar isteri tngujawab yg bergitu berat mennati diriku..andai aku cuba mgelak tangujwab ini , rezki jodoh dan  takdir yg telah ditetapkan untuk ku…aku mungkin lupa insan lain yg bergelar manusia  atau isteri mungkin sudah dahului merasai ini semua..begitu juga ibuku, saudara maraku mahupun rakan-rakan ku.aku masih baru dalam umah tangga yer la…usia perkahwinan yang baru mjejaki usia dua bulan….perbgai rintagan dan  dugaan bakal aku tmpuhi…andai aku tiada kekuatan iman…aku mungkin terkandas dan lemas dalam glombang yg bukan kecil ini…..
Bukan aku menolak ketentuan takdir…aku pasrah gan per yg tertulis….Cuma aku terkilan aku tidak seperti rakan2 wanita lain, isteri insan lain yg bkerjaya…mempunyai pkerjaan yg mampu membantu suami mereka. Malah si suami insan lain bangga dengan pkerjaan isteri masing2…Tetapi…suamiku…hanya dibebani rasa tertekan kala setiap kali rakan2nya menayakan “apa pkerjaan wife ko di???”…soalan yg mematahkan hatinya…jauh disudut hatinya aku tau ada prasaan malu dan tetkan asyik dan slalu diaju persolan yg sukar untk dmegertikan...kerana wife dia tak bkerja…andai aku diberi peluang aku pun mahu merasai duit yg penat lelah aku sendiri..aku pun ingin merasai itu semua..apa yg ingin dibeli dipkai..semua boleh apbila ada duit sendiri…bukan suami aku tak bg nafkah….tp aku kena faham bukan masa untk aku mboroskan duit yg diberi kerana bnyak kperluan lain yang harus didahulukan. Almaklumlah kerja sorang.
Dunia hari ini jauh berbza….semua orang pndang..setiap isteri itu perlu bkerja!!..mengapa…kadang2 aku terpkir…salahkah aku mjadi suri umah andai TUHAN dah ttapkan rezekiku untuk mjaga semua kperluan suami???salahkah aku…andai ini rezeki ku…berbakti pada suami aku!!!….aku sering tertnya…mgapa wanita hari ini perlu bkerja??sedangkan dalam al quran telah myatakan tangunjawab suami pada isteri termasuk semua nafkah zahir dan batin….mgapa manusia dan insan yg bgelar lelaki sekarang inginkan wanita bkjerja..adakah…dia lupa..oooh.aku tahu…skarang semua adalah KONGSI…jadi mgapa diorang perlu mpertikaikan kmampuan suamiku…suamiku yg bagi aku makann minum pakai…andai kiter syukur gan nikmat TUHAN..insy’ALLAH semu akan culup…knper mereka senang2 mgkritik tentang khidupan kami…inilah mulut manusia…aku mncari kebahagiaan..bukan harta yg mlimpah…cukupla..keserdahanaan..aku dmbakan kasih sayang kebahagiaan..itu yg aku mahupun…bukan harta btimbun…asyik mgejar harta dunia…inilah hilangnya kebahgiaan dan kasih sayang yg sukar digantikan dengan wang ringgit…….
Kini…Duniaku sekarang hanya rumah mjadi pneman saat suamiku bkerja…hati dan perasaan..cam dah tak der dunia sosial(aku tertekan, tension..kadang2 aku nagis cam budak kecil)air mata mjadi pneman..tapi aku tidak lupa pada TUHAN..DOA agar aku diberikan kekuatan untk mneruskan perjuangan ini..aku tau rezeki aku ada, setiap orang ada rezeki masing2 semua itu telah ditetpkan olhnya!!…aku mrasakan seolah2 ada batasan yg makin mjarakkan aku dengan orang luar….tp aku amat betrima kasih pada suamiku kerana bg aku guna ‘broadband’ aku dpat berborak gan rakan2ku…aku seolah2 tiada lg teman berbicara…aku ridukan sahabat2ku…mereka tempat aku berkongsi segala prob, suka duka. saatku luahkan per yg pernah terpndami..tp kini..hanya pada suami aku abadikan diri ini..semua yg aku alami aku pndamkan sajer

No comments:

Post a Comment