Tuesday, January 4, 2011

Hospital??masih lagi fobia

manusia yg tak dapat jejak hospital..pelik ker bg korang..ada lg ker manusia yg pelik cam nih??!!.biasanyer yg biasa kendengaran orang yg fobia gan darah...lau cam ner hakikatnya...aku yg merasai perasaan, pengalaman itu...menyiksakan!!bila sebut jerk hospital....per2 yg berkaitan hospital....tak kira la....pesakit yg dmasukkan ker?,ambulance, peralatan, darah, ...aku dah kecut pewot...cam2 terlintas.......semoga semua ini akan berakhir, apabila tiba saat aku bakal begelar seorang ummi....amin....

ok....per yg mnyebabkan aku terlampau fobia gan hospital yerk....aku rasa ketakutan ini sudah terlalu lama...lama..usia kecik lg...aku pun dah tak brapa ingat....tp selalu d imbas kembali apabila mak, tok n mak aku bercerita tentang mengapa aku jd seberrrgini....k arwah ayah aku seorang tentera laut/nevy...pakaian seragamnya biasalakan serba putih mahupun biru...pakaian ituh masih lg tersimpan rapi dalam almari umah sehingga ke hari inih. Warna putih ini seakan warna yg....suci bersih...tp aku tak tau knper aku terlalu takut gan warna ini.....mungkin...warna inilah yg aku tengok masa arwah ayah aku dkapankan ketika d bawa pulang ke umah...apabila disahkan meninggal akibat mati mengejut ketika membuat lesen kereta. usiaku ketika itu terlalu mentah...tak tau pe2...umur baru 4 tahun..tp seakan mgerti gan per yg berlaku....dalam proses pgebumian kot...sepasukan tentera berpakaian seragam colour putih....menberi tanda hormat...dalam pd yg sama...semua barang2 arwah d serahkan pada mak aku yg ketika itu masih dalam pntang...melahirkan adik bongsuku yg baru berusia 12 hari....sejak dari tuh...aku jd budak yg lemah semangat, sakit...mybe terasa kehilangan sangat2 kot..yer la...manja lg kan...nama pun budak2....tidok malam pun asyik myebut nama arwah....nak pakaian ayah,nak selimut gan kain putih cam ayah....smpai tahap tuh...semua nak barang2 arwah...lama jugak la nak pulihkan semangat aku...n mak aku yg bagaikan meroyan....(per yg dciter oleh tok aku)....inilah salah satu faktor aku...fobia gan hospital....yer la hospital semuakan berlatar belakang putih...alas tilam putih, pakaian dr...aku merasakan....n terbayang2 n myaksikan per yg pernah terpahat d minda aku yg telah sekian lama.......perbagai cara n rawatan tradisional telah diuasahakan agar semangat ku pulih cam orang lain....tp smpai hari nih.....tetap sama...

pernahkah aku jejak kawasan n memasuki ruang hospital??bohongla kalu aku ckap tak pernah...aku pernah d bawa oleh family ku..untuk melawat saudara mara yg d masukkan ker hospital.... tp...per yg paling mengerunkan aku cilap keluar lif...di usia 8 tahun, aku terlepas n terikut orang yg salah...sehingga ke wad yg kritikal...accident!!arghhhhhhhh.....wad accident...kritikal punyer wad kan...aku meraung cam orang tak keruan saat melihat cam2 ragam manusia yg terlentang d atas katil....ada yg kaki bergantung, berdarah...kepala yang menakutkan...uyhuu3....gan wayar2 oksigen....amat mengerunkan aku.....sehinggala aku pensang!!...sedar2...ada d sebelah family yg asyik memnggil2 namaku.....

lg....usia ku 12 tahun...masa nih d perlis...nenekku sakit tenat...sakit tua....dia pun dimasukkan ker hospital kangar, gan oksigen n wayar2 yg serabut2....membuatkan aku tidak dapat masuk n ziarah dier...sihinggala bawak balik umah...d umah pun bekalan oksigen gan semua pralatan d bawak pulang...tp umah pun aku tak dpat dekati nenek ku itu...aku takut...aku cuba tengok dari jauh....apa yg mnyedihkan..n aku ingat, dia nak sangat dakap n cium aku sebelum hayatnyer...hanyer aku satu cucunyer yg tak dapat tengok n cium lg....keadaan bertambah nazak....lastly..bg myempurnakan niatnyer nak dakap n cium cucu nih..pok sedara aku datang buat baik sambik dukung dan membawa aku ke dakapan nenekku..saat itu aku meraung...meraungggggggggg...meraungggggggg....sehingga aku pengsang.....sedar2 rupanya aku berada d tanah perkuburan....upanya ketikat dia mendakap aku...itula permintaan terakhirnya.....aku tak tau knper aku jd manusia yg terlalu takut....takut gan semua berkaitan gan hospital....!!

bnyak lg critenyer nyer...........korang nak tau..pernah jugak satu hari pok sdara aku bawak aku round2 kat
blok hospital...n bilik mayat..pusing2, dalam pada masa yg sama aku terkejut tengok mayat yg baru dkluarkan, n ada pesakit yg berada d atas bed untk dpindahkan yg kat luo tuh!!....akhirnya aku terkejut n demam seminggu....tak terkata....dasyatnyer fobia aku nih.....tp per2 aku mengharapkan..agar aku diberikan kekuatan, kuat semangat....mintak jauh la keluargaku dari sakit yg teruk2 n perlu dimasukkan hopital...sakit mati semua diluar kawalan kiter...tp mintak2 d jauhkan mereka dalam keadaan sedemikian rupa!!...tidak sanggup aku...aku rasa family aku pun tak sanggup melihat keadaan aku yg....cam2 leh terjadi..bila kiter seorang yg lemah!!lemah maksudku....cam nerk yerk....gtu la ahahae3....susah gak nak explain sebenarnya...

p/s doaku agar aku berjaya mengatasi masalah fobia nih....di saat melahirkan baby nanti... aku diberikan kekuatan....mintak dijauhkan segala musibah yg tidak diigini....setiap hari aku mendoakan agar aku kuat...takut aku nih dah terlampau sangat...bukan ku cuba tak melawan....tp...aku g klinik untk pmerksaan baby pun..kalu der pesakit yg dok atas kerusi roda. kaki berbarut pun aku leh terkejut...per tah lg yg bertongkat....lg berbarut gan kain putih....petang nih sklai lg aku pelu ke kk....urhhhh...hanya TUHAN jer tahu resah perasaan ini...

1 comment:

  1. KRITIKAL SANGAT FOBIA...HEHE...
    PERNAH DENGAR ORG FOBIA HOSPITAL TAPI ORANG TUA2 DULU JER...ERMMM..TULAH SUME PERKARA ADA PUNCANYA KAN? MUGE FOBIA TUH BERANSUR HILANG DAH DKAT2 NAK BRSALIN NIH...SLALU2 LAH VISIT SPITAL..HEHE

    ReplyDelete