Sunday, January 2, 2011

usia....mati itu pasti!!!



"tidak seorang pun tahu waktu kematiannya sehingga tidak ada skala perbandingan. Kalau waktu kematian diketahui, maka seorang akan sadar umurnya lebih singkat dari orang lain. Umur A : 25 thn, umur B telah diketahu 63 thn. Jika demikian si A pasti mengatakan,”umur Saya sangat singkat”.

Itulah penjelasan Firman Allah,“Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi ? ” Mereka menjawab, “kami tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung.” Allah SWT berfirman:“Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan sebentar saja kalau kamu benar-benar mengetahui”. (Q.S.23:112 – 114)

....bila direnung2 n d fikir2kan kembali...rasa sayu d hati...sedih,sebak...gembira tuh hanya sementara...saban tahun setiap manusia akan meraikan hari kelahiran...."selamat hari jadi...selamat hari jadi..selamat hari jadi"...gembirakan?? bila ada orang sekeliling yg mengingati dan celebrate kiter....tp hari itu hanya sekejap...adakah esok kiter dapat melihat kembali dunia ini....hidupkah aku lg???ini yg aku rasa d tahun 2011/1433..mati itu pasti....seseorang yg mempunyai perasaan takut akan mati....dan selalu ingat mati....MATI!!!....sejak akhir2 ini...perkataan ini asyik melekat d benak fikiran aku...tiba2 air mata bagaikan laju mengalir...aku tak pasti aku merasai aper....
 
per yg pasti....setiap hari...aku mendoakan agar aku dberikan kesihatan yg baik buatku begitu jua,suamiku...ibuku, keluargaku,keluarga mertuaku saudara maraku...begitu juga sahabat2ku....setiap malam mata ini tidak dpat lelap dengan tenang....ku usap rambut suamiku agar TUHAN panjangkan usianyer.....setiap hari hati ini  bedebar tatkala menghantarnya ke muka pintu, menunggu kepulangannya dari kejer....selamatkah dier.....hanya TUHAN YG TAU...risaunya aku!!......aku tak tau mengapa persoalan ini harus aku utarakan......aku percaya TUHAN itu dah tetapkan.....hidup seseorang d muka buminya ini....hanya doa dan berkalan untuk kiter bawa itu yg pasti.....semua ini pinjaman!!!

...andai aku tiada lg....andai ayang mati bang??!!....abang akan kwen lain ker??....aku sajer gurau.....kadang ayat ini akan keluar spotan.....tp...per yg aku dpat daripada persoalan itu...hanya linangan air mata.....(knper ckap cam tuh!!)....sajer bang jawabku...sebenarnya tiada per2....(monolog hati kecilku sajer.....aku sihat....)...YA ALLAH Maha Pengasih dan Penyayang, Engkau telah memberikan hambamu 700 pahala untuk satu amal, sehingga 1 dosa tidak akan menghabiskan 700 tabungan pahala. Dengan cara seperti ini sebenarnya Allah SWT menunjukkan kasih sayang-Nya kepada hamba-Nya. Dia tahu siksanya neraka jahanam-Nya yang kekal, berbilion tahun lamanya. Dapatkah aku untuk menikmati surga yang kekalMU, pergangan agama yg benar, lebih memilih akherat daripada kehidupan dunia yang terbatas ini.

 p/s.....dikesempatan ini.....selamat hari lahir buat NURUL SAADAH RAZALI...yg bakal menyambut hari kelahiran pada 7 Januari 2011...semoga hidupmu dalam keredhaanya sahabat....agar tahun 1433h ini dipermudahkan segala urusanMU....


                  

 

No comments:

Post a Comment